2015. február 2., hétfő

Nightcrawler - Éjjeli féreg


Dan Gilroy 55 éves, nem ilyenkor szoktak a filmesek megtáltosodni, de lám, itt a bizonyíték, hogy nem kell sikerre éhes, bizonyítani vágyó, tehetséges zöldfülűnek lenni ahhoz, hogy az ember valami egészen frisset, újszerűt alkosson. A bölcsesség és a tapasztalat épp úgy remek dolgokra képes…


Változik a világ, változik a korszellem. Amikor aktuális volt az Amikor a farok csóválja, erre az egészre még 'ráhúztuk' a „vicces szatíra” jelzőt. Mostanra azonban a média körüli hajcihő teljes mértékben eltorzult és eldeformálódott, és úgy tűnik nem igen találni benne a ’viccet’. Gilroy műve – habár fikciós – ennél komolyabb és valószerűbb nem is lehetne. Ez egy vérkomoly történet, minden túlkapásával és frusztráltságával együtt. És épp ezért olyan félelmetes. Vajon hány „én mindig magamat adom, a médiában szeretnék elhelyezkedni” – celebjelölt számára lesz követendő példa Louis Bloom állhatatossága és „kitartása”? 


Dan Gilroy, aki eddig csupán jó és kevésbé jó filmek szkriptjéért felelt (mint pl. a Díszkíséret, a Vasököl, a Zuhanás és A Bourne-hagyaték) jobbára testvére, a tehetséges direktor, Tony Gilroy (Michael Clayton) árnyékában tevékenykedett a '90-es és a 2000-es években. A Gilroy-művek azonban beindult: Dan rendezett és írt, Tony magára vállalta a produceri teendőket, a harmadik tesó, John Gilroy pedig vágóként működött közre a Nightcrawler-projektben.
Ez a három fickó egy zseniális, minden pillanatában lebilincselő mozit készített a beesett arcú, össze aszott, szálkás Jake Gyllenhaal-lal a főszerepben. 


Szerencsére Dan Gilroy nagyon jól tudta, hogy önmagában az, ha a médiát és a televízió társaságokat kezdi ki, még nem elég. Ez valóban kicsit szájbarágós és álszent lett volna egy olyan korban, amikor az emberek 99%-a főműsoridőben kefélő, huszonéves fiatalokat bámul a tévében.  Gilroy tehát mélyebbre ásott, s egy olyan szociopatát tett meg filmje hőséül, aki bármire, de tényleg bármire képes azért, hogy a „médiában helyezkedhessen el”. Louis Bloom a pofájába nyomja a kamerát a haldoklónak, ha kell, besétál egy gyilkosság színhelyére, csak hogy lefilmezhesse a kegyetlen módon lemészárolt családot, s „természetesen” még ő maga is öl, ha az érdeke úgy kívánja.
Gyllenhaal lubickol ebben a mocsaras fertőben, láthatóan élvezi az egész mókát. Ördögien zseniális a fickó, tulajdonképpen az ő one man show-ja a film, miközben olyan mellékszereplők segítik az ’előadását’, mint a kiszuperált, de itt kifejezetten remekül funkcionáló Rene Russo, és a kiváló Bill Paxton. 


Louis Bloom tanulékony, kitartó és céltudatos. Tudja, hogy hogyan szerezze meg a hatalmat, s azt is jól tudja, hogy hogyan gyakorolja azt, s hogy mi módon uralkodjon az emberek felett.
Gyllenhaal félelmetes, miként a film maga.
Remekmű közeli élmény. 

95%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése