2014. augusztus 12., kedd

Educazione siberiana - Szibériai nevelés

 

Gabriele Salvatores az olasz újhullám jeles képviselője, aki olyan gyöngyszemeket jegyez, mint az 1992-ben a legjobb idegennyelvű film Oscar-jával jutalmazott Mediterraneo, vagy a Niccoló Ammaniti nagyszerű regénye alapján készült - szintén nagyszerű - Nem félek.
Ez a remek rendező most azonban frankón beletenyerelt a „tutiba”.
Ne is szépítsük: a Szibériai nevelés az Oscar-díjas direktor eddigi legegyenetlenebb, legfélresikerültebb munkája. Zavaros, gyenge lábakon álló mű, mely szűkölködik az emlékezetes, „megjegyzős” jelenetekben és nem mutat olyat, amit eddig ne láttunk volna kismilliószor. Salvatores új vizekre evezett, de bár ne tette volna. A gengszter-zsáner nem az ő terepe - ezért is van, hogy a film többször is igen csúnyán megbicsaklik. Hiába John Malkovich, és Peter Stormare...


Azt azért megtudjuk, hogy hogyan kell „hathatósan” megkéselni valakit – nem elég szúrni, a pengét markánsan meg is kell forgatni az illetőben -, és mi a teendő – az ősi szibériai hagyományok szerint - abban az esetben, ha már „szúrtunk”, és ellenfelünk végérvényesen jobb létre szenderült.
A Szibériai nevelés erősebb pillanatai közé tartoznak a szocreál lakótelepen játszódó szcénák, s a főszereplők gyermekkorát bemutató képkockák. A felnőtt Gagarinnal és Kolimával azonban már nem nagyon tudunk „mit kezdeni”. Xenia karaktere is teljességgel idegenül hat ebben a közegben, és mivel épp ő a kulcsfigura, vagyis: miatta „robban a bomba”, lehetetlenség komolyan venni a sztori alakulását. Nincs dráma, nincs együttérzés a nézőben, érdektelenné válnak az események. 


Közepes film a Szibériai nevelés, melyből a ruszki tetoválásokon és a színészek erőltetett, töredezett orosz akcentussal beszélt angolján kívül nem sok minden ragadhatja magával a filmbarátot.
Lehetett volna sokkal, de sokkal jobb is…

50%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése