2015. augusztus 25., kedd

Egy durva év - A most violent year


New York city, 1981. Abel Morales feltörekvőben lévő vállalkozó, aki fűtőolaj szállítmányozással foglalkozik. Az 1980-as évek kezdete azonban kemény időszak volt, nem csak a Nagy Almában, hanem az egész Amerikai Egyesült Államokban. Burjánzott a korrupció, sikkasztási ügyek tömkelege, gyilkosságok, öngyilkosságok, ecetera, ecetera…
Morales igyekszik az árral szemben ’tempózni’, de úgy tűnik, hogy bármennyire is kitartó, és elkötelezett, ez a mutatvány bizony felemészti az erejét, s az örvény magával rántja a mélybe.
A könyvelésére rászáll az FBI, a fűtőolaj szállító kamionjait egy bűnbanda fosztogatja.
Abel vesztesége óriási, szorul a hurok, mindeközben pedig még egy föld ügybe is belekeveredik… záros határidőn belül kell több száz ezer dollárt felhajtania, ha nem akarja bebukni a korábban már leszurkolt foglalót. 


J.C. Chandor (Krízispont; Minden odavan) folyatja a jó szériát, s akárcsak a 2013-as Robert Redford-os All is lost-ban, most is egy, az elemekkel küzdő, elszánt, állhatatos férfiút állít története középpontjába.
Oscar Isaac zseniális, bármi, amiben láttuk az utóbbi időben (Kétarcú január; Ex Machina, Llewyn Davis világa), csak és kizárólag róla szólt. Egyszerűen nincs „ellenfele” és játékostársa a vásznon, nincs olyan, aki felvehetné vele a „versenyt”. Olyan erős jelenléttel bír a fickó, hogy az már szinte félelmetes. A régi vágású „iskolát” képviseli, mégis rendkívül friss és „mai” a játéka, nincsenek felesleges manírok és modoroskodás, minden egyes gesztusa és mimikája maga a nagybetűs „természetesség”.
…a feleség szerepében Jessica Chastain alakít még nagyot, de Isaac mellett biza nehéz labdába rúgni. 


A súlyos szavakkal, szentenciákkal terhelt feszült dialógusok meg is kívánják a szuggesztív színészi jelenlétet és kimunkált játékot. S bár egy lassan csordogáló műről van szó, a dinamikával nincs probléma. Épp úgy, ahogy Fincher Zodiákusa, az Egy durva év is remek tempót diktál, a maga sejtelmes, titokzatos, bonyolult, „megborult” univerzumában.
De Chandor műve mégis inkább Sydney Lumet klasszikus remekműveinek hangulatára és dramaturgiai felépítésére hajaz. Benne van a Kánikulai délután fülledt feszkója, a Serpico hangsúlyos karakterdrámája – de még a Mielőtt az ördög rádtalál modernebb hangvétele is.  


…eközben pedig a Scorsese-éra előtti gengsztermozik fullasztó, tikkasztó atmoszférája is megidéződik. Ráadás gyanánt pedig a film háromnegyedénél egy bravúros, old-school akció szcénát is kapunk, amely az utóbbi évek egyik legrealisztikusabb üldözéses jelenete.
A most violent year fokozott nézői figyelmet és odaadást igényel. Ha nincs meg bennünk a hajlandóság, akkor biztosan nem fog működni, ellenkező esetben viszont egy óriási élményben lesz/lehet részünk.
Nem beszélve arról, hogy hosszú idő után végre ismét készült egy régi vonalas, kigondolt, nagyon határozott, kompromisszummentes bűnfilm, amely elegánsan tiszteleg a legszürkébb noir-os hagyományok előtt. 


A zárójelenet pedig olyan, akár egy gyönyörű festmény: a vér és a fekete olaj a hófehér siló oldalán…
Profi!

90%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése