2015. augusztus 6., csütörtök

Ich seh, Ich seh - Goodnight Mommy


„Felháborító”, hogy nyugati szomszédaink csak úgy ontják magukból a jó filmeket…
…amennyiben Ausztria és „film”, elég, ha csak Haneke-t említjük, de ott van még példának okáért Götz Spielmann, vagy Johanna Moder
…és teljességgel biztosak vagyunk abban - főként az Ich seh, Ich seh alapján - hogy a Severin Fiala – Veronika Franz páros is nagy dolgokra hivatott! 


Ilyen-olyan horror-blogokon és fórumokon már tavaly olvasni lehetett a filmről; „az elmúlt évek leghidegrázósabb horrorja” és a hasonló hangzatosságok pedig valóban egy igazi kuriózumot, egy amolyan ízig-vérig „must-see” mozit ígértek. Ment tehát erősen a hype és hát nyilván minden különlegességre éhes filmbarátot sikerült is jól felcsigázni… 


A nemzetközi porondon Goodnight Mommy címen futó alkotás 2014. augusztus 30-án debütált a Velencei Filmfesztiválon, és konkrétan ’körbeturnézta’ a fél világot. Közben pedig komoly elismeréseket, jelöléseket és díjakat is gyűjtött!
…no és az sem elhanyagolható tény, hogy a Rotten tomatoes-on – ami köztudottan ez egyik legkritikusabb, legfikázósabb mozis „seregszemle” – 75%-on áll a film, ami szintén elég - khmm - jelentőségteljes…


Fiala és Franz szerzői alkotásáról egyébként nagyon nehéz spoiler nélkül értekezni. Ugyanis épp a titokzatosság, a lassan adagolt információ és feszültség a nagy erőssége a műnek.
Látunk egy tóparti luxus nyaralóban tobzódó csonka családot, két kisfiút, akik böfögő versenyt rendeznek, Anyukát, akin nemrégiben valamilyen életmentő operációt hajtottak végre, melynek következtében az egész arcát kötés takarja. Minden nagyon misztikus és talányos, s csak a játékidő előrehaladtával jutunk egy-egy fontos, lényegi infó birtokába. 


Rendkívül ügyesen építkezik a történet, fullasztó az atmoszféra, s bár viszonylag hamar kiderül, hogy mi az, ami „nagyon nincs rendben”, Severin Fiala és Veronika Franz képesek egy huszárvágással egészen újszerű mederbe terelni a cselekményt; oly módon, olyan eleganciával, hogy mégsem válik olcsó, vásári rémisztgetéssé a film.
Nagyjából az alkotás felénél következik be a pálfordulás, amikor is a Goodnight Mommy átvált torture-ba, ugyanakkor a pszichológiai vetület és a talányosság – nagy szerencsénkre - megmarad.
A torture elemek és szcénák Haneke Funny games c. munkáját idézik, azzal a kivétellel, hogy itt nincs irónia, minden vérkomoly és „halálos”. A ’dráma’ is úgy történik meg, hogy nincs felvezetés: „tessék kérem figyelni, na itten most dráma, igazi tragédia következik”, hanem életszerű az eseménysor – szemben a tucat horrorok béna, valószerűtlen dramaturgiájával. 


Az operatőri munka egészen elképesztő, egy gyönyörűen fényképezett art horrorral van tehát dolgunk! (Legutóbb az Under the skin tudott ennyire hatásos vizuállal „támadni”!)
…a két gyerekszereplő meg – akiket az életben is Eliasnak és Lukasnak hívnak – óriásit alakít! Jóféle eszköztelen színjátszással, zsigerből oldják meg a „feladatot”, abszolút sallangmentesen.
Nálunk egyértelműen a Goodnight Mommy az év eddigi legerősebb, leginvenciózusabb horrorja – körözi az It follows-t!!! – hisz teljességgel 'minimál' alapanyagból képes igazán nagyot „alkotni”! Bízunk benne, hogy hamarosan – szeptember 11-e elvileg a hivatalos bemutató dátuma! - a magyar mozikba is eljut a film! 
Semmi parasztvakítás, semmi sablon…
Bőr alá bekúszó, jéghideg „terror”…

85%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése