2018. január 2., kedd

1945


1945 nyara. Hadifogságból hazatérő katonák, orosz megszállás. A faluban mindenki a dölyfös jegyző, a helyi Döbrögi fiának esküvőjére készül. Közben két fekete ruhás idegen érkezik a vasútállomásra, s a község felé veszik az irányt.


Számadás, számvetés. A falu kollektív lelkiismerete dolgozni kezd. Pár óra leforgása alatt pedig minden megváltozik.


Nem túlzás azt állítani, hogy Török Ferenc a Moszkva tér óta nem készített ennyire erős filmet. Azaz a Moszkva tér mellett egyértelműen az 1945 Török filmográfiájának eddigi legfajsúlyosabb darabja.


Az 1945 lényegre törő, precíz mozi. Feszes, kiválóan szerkesztett, remek dinamikájú alkotás. Törökre mindig is jellemző volt egyfajta improvizatív jelleg, fiatalos lazaság. Most azonban konvencionálisabb irányt vett a direktor, egyszerűbb, egyértelműbb formanyelvet használ. 


A történet középpontjában a falu velejéig romlott, korrupt jegyzője áll – Rudolf Péter tökéletes alakításában -, aki a háborúból gazdagodott meg, a háborúnak köszönhetően szilárdította meg pozícióját és rangját. S most, az oroszok érkezésével, a világháború lezárása után úgy tart a táborokból hazatérő zsidó túlélőktől, mint a tűztől.


Rudolf Péter teljes mértékben átlényegült a szerep kedvéért. Sok-sok kilót magára szedett, de a fizikai változásokon túl a játéka az, ami igazán bámulatos. Egészen fenyegető és félelmetes a jelenléte.
A forgatókönyv tűpontos. Szántó T. Gábor Hazatérés c. elbeszélését maga a szerző, és a rendező Török Ferenc adaptálták filmre. Maradt tehát a személyes érintettség, s így a történet esszenciája sem torzult, vagy sérült.


Végezetül pedig: a fekete-fehér képi világ és Ragályi Elemér kitűnő operatőri munkája zseniálisan támasztják alá a történet egyszerű vonalvezetését.
…és nem, az 1945 nem Holokauszt-mozi! Rólunk, mindnyájunkról szól. A bűneinkről, a kicsinyességünkről, a kapzsiságunkról, a múltunkról és a lelkiismeretünkről.

85%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése