2018. január 24., szerda

Anyám! - Mother!


Öncélú, pökhendi művészi kinyilatkoztatás?
Vagy mély, filozofikus mű?
Aronofsky a bolondját járatja velünk, és pusztán egy dölyfös egotrip az Anyám!, vagy nagyon is komoly a mondanivaló, és mi szégyelljük magunkat, amiért nem értjük a mester minden egyes utalását, szimbólumát, metaforáját?


Egyszóval: blöff az új Aronofsky-mozi, vagy nagyon is komolyan vehető alkotás?
Azt gondolom, hogy nagyjából mindkettő. Bár ha modorosságot érzel a műben, az sincs véletlen, hiszen az artisztikusság és a teátrális gesztusok a direktor korábbi munkáira is nagyban jellemzőek voltak.
A rideg szenvtelenség, és a távolságtartás nem különben.


Ezúttal Aronofsky home-invasion thrillerrel indít. Vagyis azt a szubzsánert reformálja meg szinte teljes egészében, majd, mintha a sztori folyamatosan önmagát írná – real-time – ide-oda cikázik a műfajok és a különféle hangulatok között. Úgy fest, a mester most épp ebben az improvizatív jellegű „filmcsinálásban” tud kiteljesedni, s nem is filmet készít igazán, hanem a rémálmait, vízióit vetíti a vászonra.


Szóval: nem feltétlen öncélú, sokkal inkább öntörvényű film a Mother!
Nincsenek szabályok. Illetve: az a szabály, hogy nincs semmiféle szabály!
Aztán mégis összeáll az egyébként teljesen kaotikusnak tűnő történet. No persze nincs homogén egység, de az utolsó képkocka azért nagyjából helyreteszi a dolgokat.


Aronofsky azonban túl sok mindenről beszél egyszerre - s talán épp emiatt is megy félre picit az üzenet.
Alkotó és a mű viszonya. Önfeláldozás, önfeladás. Hírnév – ahogy az életet és a lelket szipolyozza. Birtoklás, birtoklási vágy. Hogy minden művésznek szüksége van egy áldozati bárányra, egy olyan társra, aki a nemes cél érdekében hajlandó feláldozni magát, s alárendelt szerepet játszani egy életen át. S hogy ennek az áldozati báránynak a személye a művész, az alkotó szemszögéből valójában teljességgel irreleváns. Áldozati bárány, vagy nevezzük inkább fegyverhordozónak, lehet bárki.


Közben szóba kerül még az anyaság, a nőiség is. Hogy a földhözragadtság, a civil lét hogyan viszonyul a művész létezéséhez. Izgalmas. De talán mégsem úgy, abban a formában, ahogy Aronofsky elénk tárja, lekommunikálja.
Polanski-tól kölcsönzött képekkel és gesztusokkal, valamint bibliai motívumokkal… 


A jó ég tudja. Aronofsky filmje számomra túl analitikus és sűrű. Túl sokat akar közölni egyszerre, miközben önelégült módon egy csomó lényeges dologról megfeledkezik, amelyek egyébiránt nagyon is hozzátartozn(án)ak az általa felvetett kérdéskörhöz.
Az atmoszféra azonban fojtogató, Jennifer Lawrence eszköztelen játéka hatásos, a végjátékra pedig nincsenek szavak.
Lehet utálni, lehet szeretni. Mi valahol jó középen húznánk meg - magunkat.

70%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése