2018. január 19., péntek

Thelma


A dán Joachim Trier ezúttal egy olyan különleges, súlyos coming-of-age drámával borzolja a kedélyeket, amely súlyossága dacára mégis könnyedén „csúszik le” – amellett, hogy egy csomó mindenről beszél egyszerre: önmagunk elfogadásáról – illetve összességében az elfogadásról -, a különbözőségekről, a másságról, és a másság akceptálásáról.


A címszereplő Thelma nem csak különös – épp felszínre törő – földöntúli képességeit figyelembe véve „más”: szexuális beállítottsága – ébredező homoszexualitása - is megbélyegzi.
De a család által ráhagyományozott „kereszt”, a vallási tradíciókhoz betegesen ragaszkodó, konvencionális keresztény erkölcsiség és morál is mázsás súlyként nehezedik a lány vállára. 


Thelma mégis „kitör” - kitörni kényszerül - a család kötelékéből, hisz egyetemre kerül, messze az otthontól egy másik városba. Távol a szülői szigortól saját kis életet építhet.
Az új közeg azonban, valamint önnön alapvető természetével és a teste különös, váratlan rezdüléseivel való szembekerülés megállíthatatlan láncreakciót indít el a lányban: egy új Thelma van kialakulóban. Egy olyan lány, aki nem feszeng, aki a tettei tudatában van, aki vállalja önmagát, s aki habitusában – meg egyébként minden másban - a szöges ellentéte a régi Thelma-nak.


Trier tulajdonképpen egy rendhagyó szuperhős-eredetfilmet forgatott. Ebben a vonatkozásban pedig simán eszünkbe juthat az X-men univerzum. Kár lenne azonban ilyesféle dolgokkal áltatni – etetni - bárkit is, hisz a Thelma mégiscsak egy szerzői film, amely bár épp úgy a nagyközönségnek készült, mint a szuperhős mozik úgy általában, mégis nagyon európai, s mégsem keresi olyan elszántan, már-már betegesen a publikum kegyeit, mint az amerikai zsánerfilmek zöme.
A Thelma ugyanis szókimondó, kifejezetten zavarba ejtő, mondhatni tabu döntögető film. Talán ebben (is) rejlik az európaisága. Ugyanakkor arról sem feledkezhetünk meg, hogy hazájában, Norvégiában óriási sikert aratott a film, s így simán kezelhetjük intelligens, szokatlan, kissé szabálytalan block-busterként is. (Ugye mindenki emlékszik Joe Wright Hannah-jára?)


Joachim Trier azt mutatja meg, hogy mivel jár az elfojtás, s milyen tragédiába torkollhat, ha bizonyos készségeinket, velünk született tulajdonságainkat megpróbáljuk elnyomni magunkban – vagy mások erőszakkal nem engedik azokat a felszínre törni.
Milyen az, ha a természet ellen megyünk?
Mindez bizony rengeteg kérdést és számos gondolatot vet fel.


A szenzációs színészi alakításokkal megtámogatott Thelma-t – meglepetésünkre és örömünkre – Magyarországon is bemutatják. Vagyis: irány a mozi! Ezen a hétvégén már a vetítőtermekben Trier nem mindennapi tripje, egyenesen az emberi psziché legmélyebb bugyraiba!

85%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése