2018. január 28., vasárnap

Egy szent szarvas meggyilkolása - The Killing of a Sacred Deer


Yorgos Lanthimos A homár c. alkotása 2015 egyik leglebilincselőbb filmes bravúrja volt, amelyet ötletessége és maró társadalomkritikája – meg úgy en bloc a karakteressége – miatt még maga az Amerikai Filmakadémia sem tudott figyelmen kívül hagyni.
Az öntörvényű görögnek joggal és megérdemelten járt az Oscar-jelölés a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában!


Lanthimos az a fajta botrányfilmes/alkotó, akit ha kortárs filmművészetről beszélünk, lehetetlenség megkerülni. Filmográfiája még soványka, viszont már most, néhány szerzői darab után kijelenthető, hogy kiforrott stílussal és formanyelvvel rendelkezik.
Sajátos szemüvegen keresztül szemlélődik, kíméletlenül kritikus és lényegre törő. Minimalista eszköztára, szenvtelensége, naturalista ábrázolásmódja, és – nagyjából - senkihez sem hasonlítható szarkazmusa nagyon jellegzetesek.
Nem beszélve a furcsa, bizarr metaforáiról.


Az új mű egy ógörög tragédiára rímel, amelyben Agamemnón saját lánya, Iphigeneia életét áldozza föl, hogy jóvá tegye vétkét, s kiegyenlítse az Istenek előtt a számlát.
A „szent szarvas” esetünkben egy eltussolt orvosi műhiba (?) következtében halálozik el. A rajta műtétet végző orvos úgy vezekel, hogy a halott férfi lelki beteg fiát a bizalmába fogadja, s igyekszik a sorsát, életét egyengetni. Martin, az apját tragikus körülmények között elvesztő fiú azonban nem elégszik meg drága ajándékokkal, életvezetési tanácsokkal és közös ebédekkel. Akár az Istenek Agamemnóntól, ő is áldozatot, emberáldozatot követel.


Lanthimos filmjeit képtelenség szeretni. Annyira kíméletlenül őszinték. S olyan kényelmetlenek, amennyire képanyag kényelmetlen lehet.
A görög ezúttal sem finomkodik: véres szívműtéttel indít premier plánban, majd egy végtelenül kegyetlen és bizarr orosz rulettel zárja a filmjét.


Érzésünk szerint most nem sikerült neki olyan flottul az üzenetátvitel, mint A homár esetében. S nem is olyan rétegzett és zseniálisan „színes” az Egy szent szarvas meggyilkolása, mint a Lobster – a hatásmechanizmusok sem olyan izgalmasak most -, de kétség kívül a 2017-es év filmtermésének egyik legunikálisabb alkotásával állunk szemben.
…és figyelemre méltó színészi alakításokkal, amelyek közül a ’71-ből és a Dunkirkből ismerős Barry Keoghan játéka a legerősebb.


Haneke és Kubrick legördögibb, legádázabb pillanatai vegyülnek a The killing of a sacred deer-ben Lanthimos abszurditásával és sajátos éjfekete humorával.
Nehéz trip, csak haladóknak!

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése