2014. február 11., kedd

12 years a slave - 12 év rabszolgaság


„Ha Steve McQueen, az Éhség és A szégyentelen rendezője a rabszolgaságról fog <mesélni>, akkor az valami kurva kemény tripnek ígérkezik.”
Az elszánt, fanatikus színes bőrű direktor először rendezett 'nem szerzői' filmet.  A 12 years a slave ugyanis Solomon Northup igaz történetét mondja el, Solomon Northup azonos című emlékirata alapján.
Northup az amerikai polgárháborút megelőző időszakban megbecsült hegedűművészként él északon családjával, viszonylagos jólétben és békességben. A kettészakadás (észak kontra dél), s az ellentétes ideológiák azonban minden egyes feketét félelemben tartanak; nem beszélve arról, hogy a háború is a küszöbön áll, és érezhetően egy borzasztó és sátáni korszak van kibontakozóban. Egy nap aztán két cirkuszi alkalmazott (?) jól fizető munkát kínálva lépre csalja Northupot. A férfit elkábítják és hozzátartozói tudta nélkül eladják délre rabszolgának. Solomon 12 évig tartó keserves odüsszeiája és passiója veszi ekkor kezdetét…


McQueen nem állít direktbe monumentális emlékművet a szenvedő feketéknek, ’csupán’ „elbeszél”. A rendező szikár, kényelmetlenül alapos és részletes képeivel, fájdalmas szuper plánjaival – az arcon végig szántó forró izzadságcsepp szinte éget, s a szálló gyapot finom légiességével már-már költői párhuzamot teremt -, pártatlanságával és objektivitásával „tüntet”.
Chiwetel Ejiofor szolid, visszafogott játéka nagyszerű, Fassbender őrült Leoncioja pedig épp azért annyira félelmetes, mert nagyon, de nagyon hétköznapi; kétségbeejtően szokványos és emberi.
…és mindenekfelett: azt a korbácsolós pár percet, csak azt tudnám feledni…
A 12 év rabszolgaság, annak ellenére, hogy szinte egyértelműen Oscarra pozícionált mű, ezen jellemvonását zsigerből mégsem érezteti, nem firtatja.
(…ha belegondolok, hogy ebből a történetből mondjuk Spielberg milyen giccses és feleslegesen grandiózus, direkt-drámát készített volna…)


A hatásvadászat ördögien kínálkozó „lehetőségét” McQueen a film legvégén aztán mégsem hagyja ki. …és ennél a bizonyos pontnál – mélységes sajnálatomra - érezhető is, hogy tudatos volt a döntés: az Amerikai Filmakadémia oltárán muszáj volt feláldozni a remekművet és kiszolgálni a lakosság igényeit, hogy aztán a mozilátogatók pézsé után kutakodva egy jó „kollektívat” bömbölhessenek a teremben.
Mégis: ez a végső momentum sem tudja elvitatni, hogy a film az eddigi legemlékezetesebb, legművészibb és legjobb eposz, ami valaha készült erről a csúfondáros korszakról - gyönyörű fényképezéssel és operatőri munkával, valamint érzékeny alakításokkal megtámogatva.
Minden egyes ostorcsapás fáj, minden egyes elkeseredett, kilátástalan tekintet a szívünkig hatol. 

90%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése