2014. február 25., kedd

Fin - A vég


40-es éveikben járó társaság készül víkendezni. A helyszín az a házikó, ahol fiatalabb korukban gyakorta összegyűltek, s ahol évekkel ezelőtt valami egészen titokzatos dolog történt. Erről a talányos eseményről végül aztán voltaképpen semmit sem tudunk meg. …de ne aggódj, mindennek igazán sem az előzményekre, sem a köztes történésekre, sem pedig a drámainak szánt, erőltetett lezárásra nézve sincs semmi jelentősége.
A film ott bukik el végleg, amikor elkezdi magát nagyon, de nagyon komolyan venni. Ez a szerencsétlen ballépés nagyjából az 50. perc környékén következik be, melynek hatására még a jóhiszemű nézőben is felmerül a kétely: lehetséges, hogy ez egy amolyan béna ’blődli a javából’?  


Pedig a fényképezés egészen lenyűgöző a maga kékes-zöldes filtereivel, s a hegyszorosban játszódó jelenetben végre adott egy kis feszkó is.
De A Vég – sajnálatos módon - határozottan konvergál a nagy büdös semmi irányába. Közben felvet egy csomó kérdést, melyeket végül – legalább - konzekvensen megválaszolatlanul hagy, aztán pedig úgy ér véget, mintha kb. el sem kezdődött volna… Persze lehet azt mondani, hogy ez így baromi misztikus, titokzatos és elgondolkodtató, de kár lenne beleerőltetni bárminemű ideológiát vagy szellemiséget a látottakba.

A film – tegyük a kezünket a szívünkre – nem más, mint egy identitászavaros, kusza műfajmix: Művészi melodráma? Misztikus inváziós thriller?  Vagy netalán sejtelmes apokaliptikus vízió? …
  

A spanyol mű alaptémájában bőségesen benne rejlett egy felkavaró, thriller motívumokkal megtűzdelt, drámai moralizálós sci-fi megvalósulásának a lehetősége, de áttekinthetetlen és feleslegesen túlbonyolított talmi mondanivalója „állva hagyta” a sztorit, s vele együtt az egész alkotást.
Jorge Torregrossa első nagyjátékfilmje esetében tehát elkövette a tapasztalatlan rendezők gyakori, jellegzetes hibáját: túl sokat akart markolni egyszerre, s végül - kis túlzással - semmi nem maradt abban a bizonyos tenyérben.

30%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése