2014. február 15., szombat

Escape plan - Szupercella


Mikael Hafström az ezredforduló környékén olyan zseniális és egyéni hangvételű filmeket készített még odahaza Svédországban, mint a ’fertelmesen’ vicces Zsernyákok, vagy az erős atmoszférájú ifjúsági dráma, a Könyörtelenek. Aztán a rendező átigazolt a tengerentúlra, és bár igazán gáz dolgokba azért nem szaladt bele (1408, A rítus, Kisiklottak), de amolyan nem túl számottevő, átlagos iparossá avanzsált Hollywoodban.
A Szupercella sem sokkal jobb, mint az összes többi amerikai Hafström-mozi. A direktor most új terepre tévedt: az akció zsánerben próbálta ki magát, s a leckét ímmel-ámmal, nagy duzzogva fel is mondta.
A „felelet” azonban korántsem hibátlan. Legyünk szőrös szívűek, játsszuk el a szigorú tanár bácsit: a filmet valójában egyetlen dolog menti meg a totális érdektelenségtől és kudarctól, mégpedig az, hogy Hafström olyan akció veteránokkal dolgozhatott együtt, mint Schwarzenegger és Stallone. A két faszi – hiába a 70-enet (!!!) tapossa már – még mindig szórakoztató. Pedig ahogy John McClane hadnagy mondta volt: „öregember nem gyorsvonat".


Már eleve a sztori kissé bugyuta: Ray Breslin (Sylvester Stallone) foglalkozását tekintve hivatásos Houdini. Vagyis: egy bizonyos hatóság megbízottjaként börtönökből ’szökdös’, bizonyítván azok biztonsági rendszerének hiányosságait. Természetesen Breslin a legjobb a szakmában – bla-bla – és naná, hogy nincs olyan büntetés végrehajtási intézmény, ahonnan a sokat tapasztalt profi még nem lógott meg. Aztán jön egy új megbízatás, Ray-t tőrbe csalják, és innentől kezdve már halál komoly a történet, a lét a tét…
Az Escape plan magán viseli a 90-es évek akciófilmjeinek minden egyes jellemvonását – kliséjét (?) -, azzal együtt, hogy tempóját tekintve meglehetősen málházós és körülményeskedő.
Emellett – ami szintén negatív irányba mozdítja a végső megítélést - van egy kis tévéfilmes színezete is a produktumnak : a helyszín olyan, mintha valami bazi nagy repülőgép hangárban dobálták volna össze – ad hoc jelleggel, hányavetin - a scenery-t, újra hasznosítva Stallone 89-es (!) A bosszú börtönében c. „klasszikusának” díszleteit. A karakterek sem túl bonyolultak: vannak a jók és a nagyon rosszak, illetve a rosszak, akikben ott lakozik a jó, és végül természetesen mégiscsak jók lesznek…


A sok bénaság ellenére viszont a Szupercella nézhető, mert Schwarzi és Stallone párosa – bár kurvára nyugger, de – cool, Jim Caviezel egészen ’jóféle’ gonosz, Gáti Oszkár és Reviczky Gábor pedig ismét tökéletes munkát végeztek, mint szinkronszínészek – jólesően megidézve a két főszereplő – Sly és Arnie - aranykorát. 
Ha nosztalgiára vágysz, és régebben bírtad a Face off-ot, vagy a Sziklát (vagyis oda vagy az old-school „eksön múvikért”), ne adj isten rajongsz a kiöregedett, de azért még nem tolókocsiban agonizáló akciósztárokért, próbálkozz nyugodtan a Szupercellával. Hatalmas meglepetés nem fog ugyan érni, de óriási csalódás sem.

65%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése