2014. március 3., hétfő

A bout portant - Visszakézből


Ami nekünk, magyaroknak a vígjáték, az a franciáknak az akció genre.
A hazai filmeseknek valami oknál fogva van egy olyan elbaszott fixációjuk, hogy itt a Kárpát-medencében mi baromira értünk a poéngyártáshoz, és hogy ezen „kivételes” képességünket frankón tudjuk kamatoztatni a vásznon. …a franciák ugyanilyen „megszállottan” ragaszkodnak az akció műfajhoz. A különbség „csupán” annyi, hogy nálunk mindez egyfajta identitászavarból fakad, az önismeret teljes hiányából, míg a francia filmipar ténylegesen azt „erőlteti”, amihez valóban ért! 


A Visszakézből iskolapéldája annak, hogy hogyan lehet egy teljesen sablonos történetből, egy totálisan egydimenziós karakterekkel operáló sztoriból nézhető mozit kanyarintani. A titok egyértelműen a „tempóban” rejlik. A ravasz módon „rövidre vágott” – alig 80 perces a játékidő – film úgy robog, mint valami fékevesztett hullámvasút. Így nem is jut időnk elmélázni és „fennakadni” az apró logikai bakikon, mellényúlásokon, valamint a történet triviális voltán. 


Az akció szcénák - azzal együtt, hogy simán körözik minőségben egynémely amerikai versenytárs gyakorta túlkomponált, művi jeleneteit – lendületesek és látványosak. Fred Cavayé rendező (a Paul Haggis és Russel Crowe-féle izgalmas thriller, A következő három nap forgatókönyvírója volt a fickó!) igyekszik a realitás talaján maradni. Vagyis: ha valakit meglőnek, annak – mily meglepő - tényleg fáj, továbbá a főhős kitaccsol és kurvára elfárad egy bő 10 perces gyalogos üldözés után.  
Persze a Visszakézből, amilyen megveszekedett tempót diktál, olyan gyorsan el is illan, nem hagy igazán mély nyomot a nézőben. Ellenben, arra a nagyon szűk másfél órára, míg tart, egészen klassz kikapcsolódást kínál.

65%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése