2014. március 4., kedd

La haine - A gyűlölet


„Azt ismered, hogy egy társadalom zuhan lefelé, és miközben zuhan, azt mondogatja, hogy megnyugtassa magát:  - Eddig minden rendben, eddig minden rendben, eddig minden rendben… ?
Nem a zuhanás számít, a leérkezés…”

Párizs betondzsungelének egy napjába enged betekintést  A gyűlölet c. film, az idegenvezető pedig Vincent, Said és Hubert, a 3 telepi srác.
Mathieu Kassovitz (színész, forgatókönyvíró, filmrendező) 1995-ös drámája kőkemény szociográfia. Akadnak, akik kissé demagógnak tartják a Cézár-díjas alkotást, de azt senki nem vitatja, hogy bivaly erős mozi, és hat a nézőre. 


A film egy olyan életérzést kapott el, amelyet korábban maximum Spike Lee-nek sikerült prezentálnia a tengerentúlon. Európai mű egészen idáig még nem mutatta be ennyire realisztikusan a nagyvárosi gettót, a bevándorlók és különféle nációk életét, a napról napra élés és tengődés jelenségét.   
Kassovitz dokumentarista eszközöket használ, fekete-fehér, fakó képeket fest. Bár így nem csodálhatjuk meg a fiatal – itt már 29 éves volt! - Vincent Cassel elnyűtt Nike melegítő fölsőjének  retro színkavalkádját, de legalább nem is vonja el a figyelmünket a látvány és csak az eseményekre fókuszálhatunk!
Hubert Kounde nagyszerű, Cassel pedig már itt bizonyítja, hogy az egyik legnagyobb francia színművész ever! Az a jelenet például, amikor a tükörben gyakorolja, hogy hogyan fogja elküldeni a picsába azt, aki vele baszakodik, egész egyszerűen zseniális.


Már a film első percétől kezdve ott lóg a levegőben „a tragédia”. A srácok szerethető karakterek, bárdolatlanságukkal, pancserkedéseikkel, wanna be gengszterkedésükkel együtt, így – még ha számítunk is rá - letaglóz a végkifejlet, s mélységesen együtt érzünk, elképedünk, megrökönyödünk, és… tátott szájjal bámulunk – mint a moziban...
 A gyűlölet elmélyülésre, gondolkodásra késztet, kérdéseket vet fel, felrázza az embert! Kevés film képes erre!

95%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése