2014. március 11., kedd

True detective - A törvény nevében (1-4.rész)


Van az Amerikai Egyesült Államoknak egy nyúzott, barázdált, öregedő arca, amelyet tutira nem simít ki semmilyen ránctalanító krém, amelyen biztosan nem fog a botox.
Louisiana állam nem a talmi csillogásról, a hatalmas skyscraper-ekről, a metropolisokról és a tipikus amerikai álomról szól. Sokkal inkább a keserűségről, a szegénységről, a lepukkant, isten háta mögötti kisvárosokról, és a mindent elborító szennyről és mocsokról. Persze ez így most elég sarkosan hangzik, de tény, hogy míg az ’észak’ a kellem, az intellektualizmus és a progresszivitás, addig a dél a ’hanyatlás’, a dekadencia és a nincstelenség szinonimája az amerikai fejekben.
A True detective pedig ebben a dekadens, romlott közegben játszódik, amely remek noir hangulattal vértezi fel a már amúgy sem túl optimista alkotást.
Nic Pizzolatto ötletgazda és író biztosra ment: a sorozathoz előre leszerződtetett két húzónevet, az azóta már friss Oscar-díjas Matthew McConaughey-t és a szintén kiváló Woody Harrelsont. Aztán csatlakozott a projekthez a 2011-es, művészi Jane Eyre-adaptáció tehetséges direktora, Cary Fukunaga is, és így már szinte biztosra vehető volt, hogy itt valami igazán érdekes és színvonalas vállalkozás van születőben. 


Fontos leszögezni, hogy egy ún. antológiasorozattal van dolgunk. Vagyis egy adott gyűjtőnév (A törvény nevében) alatt futó, 8 részes mini sorozattal, melynek van eleje, és – vélhetően – a 8. rész legvégén van lezárása is. Tehát: hiába lesz 2nd season, ott már teljesen friss szereplőgárdával, új sztorival, és minden bizonnyal új rendezővel találkozunk majd.
Az, hogy a 2013-as év egyértelműen „konegi” éve volt Hollywoodban, nem kérdés. Nemrég jött ugye a Golden Globe, majd az Oscar, volt Scorsese-film (A Wall Street farkasa) kis kitérő gyanánt, és nem mellesleg itt a nagyszerű True detective is, mely kétségkívül a tavalyi esztendő hatalmas szenzációja sorozat fronton.
Szenzáció… Érdekes és egyben meglepő a film sikere, mivel egy hihetetlenül nyomasztó és pesszimista alkotásról beszélünk, mely nagy odafigyelést és koncentrációt igényel a nézőtől.
A pilotban megismerjük a szituációt, a közeget, illetve a szereplőket.
Két detektív kerül a fókuszba, Rust Cohle (McConaughey) és Marty Hart (Woody Harrelson), akik egy 17 évet felölelő bűneset nyomába erednek. A két nyomozót közel két évtized után rendelik be az őrsre, miután a pusztító hurrikán minden korábbi nyomozati anyagukat megsemmisítette.
A kellemetlen aktualitás pedig az, hogy a rituális gyilkosságok újrakezdődtek, így a bűnügy felgöngyölítése csakis a két rendőr vallomásának segítségével lehetséges. A sztori tehát a párhuzamos idősíkokkal játszadozik: látjuk a 17 évvel ezelőtti nyomozás alakulását, betekintést nyerünk a szereplők meglehetősen zavaros és bonyolult magánéletébe, illetve szembesülünk a két nyomozó jelenbéli énjével: a totálisan lecsúszott és alkoholista, folyton Lone Star-t vedelő láncdohányos Cohle-lal, és a disztingvált, kisimult, jólfésült Hart-tal. 


Konegi mindenekfelett!!! Konegi for president!!! Elképesztő a fazon, a Mielőtt meghaltamból hozott figurájával (a True detective forgatása közvetlen a Dallas buyers club után kezdődött), a jó néhány kiló mínusszal egész egyszerűen zseniális. Rust Cohle nyomozó félelmetes, ördögi és titokzatos, ugyanakkor, ha kell, emberi és a végletekig szenzitív. Az éleslátású Cohle detektívvel szemben Harrelson Hart nyomozója vérbeli kispolgár: gyarló és esendő karakter, aki általában a szopott bré rossz oldalán áll (még ha ezen kijelentést meg is cáfolja a 2. epizód egyik emlékezetes jelenete…).
Hart feleségének szerepében Michelle Monaghan szintén brillírozik. Bár tőle már az is épp elég lenne, ha csupán bájosan mosolyogna, de a 37 éves színésznő érett, kimunkált játékával élete eddigi legjobb alakítását nyújtja! 


Azt hiszem a 3. epizód tájékán tudatosult bennem igazán, hogy itt valami egészen briliáns történet formálódik, és egy kivételesen klassz sorozattal/filmmel van dolgom. Cohle nyomozó pesszimista, de egyébként az élet velejéig hatoló aforizmái, Hart detektív családi drámája, az ügy szövevényessége és fordulatai beszippantják a nézőt. A remek miliőfestés, a csodás fényképezés, a két nyomozó közti mélyenszántó párbeszédek pedig szintén a sorozat erényei közé tartoznak. 
A 4. rész egy igen feszült, szenzációs vágás nélküli jelenettel zárul. Eddig ilyet, ilyen trüvájt még biztosan nem láttunk sem a Dallasban, sem pedig a Rabszolgasorsban, de még csak a Lostban sem.
Kíváncsian várom a második félidőt. Ez eddig erős, nagyon is az…

95%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése