2014. szeptember 15., hétfő

Dans la maison - A házban


…szerettem volna többet megtudni Claude motivációjáról. …és az is örvendetes lett volna, ha Ozon érzékletesebben jeleníti meg a tanár-diák kapcsolatot, s ha ráadás gyanánt kiderül, hogy Germaint ténylegesen milyen szándék vezérelte abban, hogy Claude-ot felkarolja…
Francois Ozon filmje nem átütő alkotás, mégis számos izgalmas kérdést vet fel. Nem elég, hogy alamuszi, szánalmas voyeur-é minősíti két kulcsfiguráját, minket is bevon a „játékba”. Egy idő után mi is vágyat érzünk arra, hogy meglessük az Artole házaspárt szeretkezés közben, mi is érdekeltek leszünk Claude intrikáiban, s tűkön ülve várjuk a végkifejlettet. 


A lezárás azonban, bár stílusos (hitchcocki képpel zárul!), de nem szolgál teljes kielégüléssel. Ozon elcsalja tőlünk a konzekvenciát – pedig annyira vágyunk rá… Ez egyben a film erénye és negatívuma is.
A Claude-ot megformáló Ernst Umhauer már-már ördögi karakter. A kissrác bitang jól játszik: titokzatos, misztikus figura, gyakorlatilag lemossa a színről jóval tapasztaltabb partnerét, Fabrice Luchini-t.


A házban története meglehetősen valószerűtlen, ugyanakkor vitathatatlanul ötletes, és érdekes:
Germain régi vágású irodalom tanár, aki igyekszik felnyitni a videójátékokon és televízión szocializálódott diákság szemét. Egy házi dolgozat kapcsán Germain figyelme a különc Claude-ra vetül. A srác a fogalmazásban barátjáról és annak családjáról ír, igen különös modorban. Claude igazi megfigyelő, oktatója szerint pedig kiváltképp tehetséges. Germain tehát buzdítani kezdi tanítványát, s egy „folytatásos” történet írására bíztatja a srácot az Artole családról. A két „szövetséges” ezt követően mindinkább belebonyolódik az élet írta történetbe. Valóság és képzelet összemosódik. Veszélyes játék veszi kezdetét…


A thriller elemek, bár jelen vannak, de közel sem meghatározóak. Ozon az emberi mohóságról és fürkésző figyelemről forgatott filmet, mely számos irodalmi és filmművészeti utalással bír. A már említett Hitchcock helyénvaló párhuzam, de épp úgy jelen van a Woody Allen-i örökség, mint az irodalmi háttér, nevezetesen Robbe-Grillet, a francia újregény képviselője.
A házban izgalmas témájú, érdekes mozi, de bennragad az utóbbi skatulyákban, nem tud igazán túllépni és túlmutatni önmagán.
Esetleg "folytköv"? 

75%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése