2014. szeptember 25., csütörtök

La grande bellezza - A nagy szépség


Róma egyet jelent a hedonizmussal, a dorbézolással és a nihillel. Paolo Sorrentino legalábbis ezt állítja.
A 2014-ben szinte minden fontosabb díjat (Európai Filmdíj; Golden Globe; Oscar) bezsebelő alkotás hangulatos darab, remekül ábrázolja a római gazdag elit léha céltalanságát. Sorrentino műve azonban rendkívül „nyakas”, egy pillanatra sem óhajt érzelmes, vagy netán szívbemarkoló lenni. Ehelyett a közöny hatja át, mely egy ilyen nihilista közeget figyelembe véve kétségkívül autentikus, ugyanakkor bő 2 órán keresztül kissé megterhelő. 


Jep valaha írt egy könyvet. Jep író; vagy valami olyasmi... Mindenesetre egészen jó gondolatai vannak a ’nagybetűsről’. Az alkotás, melyet Jep egykoron papírra vetett saját elmondása szerint nem több, mint ócska ponyva, silány fércmű. Ezen megállapítása természetesen némileg szarkasztikus, csak úgy, mint embertársaihoz való viszonya, mely szintén nem nélkülözi a cinizmust és az iróniát.
Ezek az ’életművészek’ jobbára önelemzéssel, és filozofálgatással, illetve féktelen bulizással töltik az időt. Vagyis: isznak, drogoznak, basznak – bocs -, és rendkívül sokat beszélnek; majd másnap minden kezdődik újra elölről. Jep öregségére azonban ráébred arra, hogy mennyire sekélyes az élete, s hogy valójában eltékozolta azt. 


A rendező képei és nagy műgonddal szerkesztett szcénái hatásosak (a „festő” kislány performansza épp úgy, mint a szent asszony balkonon játszódó jelenete), a metaforái működnek, az artisztikussága és a modorossága viszont sokak számára minden kétséget kizáróan „too much” lesz. 


Ahogy Jep, a film végére mi, nézők is kicsit megcsömörlünk a sok hiábavalóságtól. Hiszen Jep nagy szépsége nem létezik, illúzió csupán! Mondhatnánk, hogy ezért a konklúzióért kár volt ez a sok cécó, de nem vagyunk rosszmájúak, hiszen Sorrentino alkotása végül is ’kecses’ kis tablója a rothadásnak. Más kérdés, hogy ki tart igényt a tanulmányozására…

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése