2014. szeptember 29., hétfő

Her - A nő


Spike Jonze (A John Malkovich menet; Adaptáció; Ahol a vadak várnak) életében először készített szerzői filmet – vagyis ezúttal valódi, saját ötletből dolgozott -, melyben egy olyan helyzetjelentést ad a nem is túl távoli jövő szerelmi kultúrájáról, amely egyszerre elgondolkodtató, intim, szép - és nagyon kétségbeejtő.
Mert igen is aggodalomra ad okot, ha egy érzelmileg érett, szenzitív, gondolkodó ember az oprendszerébe lesz szerelmes – még akkor is, ha mindez csupán fikció! 


Theodore (Joaquin Phoenix) egyedülálló férfi, aki épp a válása körüli hercehurcán igyekszik túltenni magát. A férfi szeretne új élményeket szerezni, s így pusztán kíváncsiságból tölti le a legújabb intelligens operációs rendszert a netről. A Samantha-nak nevezett program színt visz Theodore addigi szürke kis életébe. Samantha lesz a társ, akivel a férfi minden egyes gondolatát megosztja… S hogy lehet-e szexelni egy számítógépes programmal?  Spike Jonze filmje megadja a választ…


A nő a fantasztikum határait áthágva ’ultrahumánus’ módon fejtegeti a szerelmet, egy olyan elképzelt jövőbeli közegben, melyben sok science-fiction-nel ellentétben nem robotok rohangálnak fel s alá, hanem a kommunikációs eszközök uralkodnak, s amelyben cyber barátságok és cyber szerelmek szövődnek. Ez a színes és egyébként rendkívül barátságos kontextus Jonze szerint némileg hamis és álságos - de épp úgy megvannak a pozitív hozadékai is, mint a hátulütői. (Na most légy okos Domonkos!)


A Her vitán felül az elmúlt évtized legszokatlanabb szerelmes filmje: romantika-mentes, de mégis nagyon emberi és érzelem dús.
Jonze alapötlete tízpontos, nem véletlen, hogy a forgatókönyv számos rangos díjat zsebelt be (Oscar, Golden Globe etc.).
Én személy szerint a ’remekmű’ jelzővel a film kapcsán azért icipicit csínján bánnék, de kétségtelen, hogy egy kifejezetten innovatív, elgondolkodtató és újszerű mozi A nő. Jár a taps! 

85% 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése