2014. szeptember 18., csütörtök

Session 9 - A 9. szalag


Brad Anderson tehetséges filmes, annak ellenére is, hogy azért akad a biójában egy-két gyengébb eresztés. 2010-es, Vanishing on 7th street c. munkája pl. egyenesen nézhetetlen, de azért nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy Anderson az a pali, akinek olyan egyéni hangvételű thriller remekeket köszönhetünk, mint A gépész, vagy a Transz-Szibéria.
Mostanában a rendező nem túl aktív, legutóbbi The call c. filmje is csupán mérsékelt sikereket ért el, így csak remélni tudjuk, hogy az Edgar Allen Poe írása nyomán készült, Kate Beckinsale és Ben Kingsley főszereplésével hamarosan bemutatásra kerülő Eliza Graves-szel kiköszörüli a csorbát. 


A 9. szalag a direktor korai munkáinak egyike. Már nem jár gyerekcipőben, de még nem kiforrott, nem „felnőtt” alkotás. A rendezőre jellemző különös, összetéveszthetetlen hangvétel azonban már jelen van!
Egy azbesztmentesítéssel foglalkozó brigád egy elhagyatott elmegyógyintézetben kap munkát. A meló rendben, jó ütemben halad, de az épület, s annak nyomasztó atmoszférája szép lassan hatalmába keríti a társaságot…
Ez így leírva elég banálisan hangzik, de Anderson 2001-ben már értett annyira a suspense-hez, hogy a frászt hozza ránk.


Elég lassan csordogál amúgy a sztori, tulajdonképp majd’ 40 percig nem is igazán történik semmi említésre méltó. A melósok ugratják egymást, „képtelen” horror sztorikat mesélnek uzsi szünetben az elmegyógyintézet régi lakóiról… de már ekkor nyilvánvalóvá válik, hogy valami nagyon nincs rendjén, és nem egy egyszerű megfejtést fog majd prezentálni Anderson - aki egyébként a Mike-ot alakító Stephen Gevedonnal közösen felel a szkriptért.
Az épület, a kihalt folyosók, a hatalmas hall, ahol Mike és Hank ügyködnek, akarva akaratlanul is eszünkbe juttatta Kubrick Szépkilátás Hoteljét; de maga a dramaturgia is nagyban hasonlít a Ragyogáshoz. Természetesen Anderson közel sem készített olyan vérfagyasztó remekművet, mint Stanley Kubrick, de azért nem ’muzsikál’ rosszul. Még úgy sem, hogy a Session 9 szkriptje tartalmaz egy-két felesleges mellékvágányt, és a túlságosan málházós tempó sem válik a film javára. 


Anderson aztán a végére felpörgeti az addig csak szolidan hömpölygő sztorit: helyre kis befejezést kanyarint, felteszi az i-re a pontot. Kár, hogy az előzmények nem elég következetesek, és nagy kár a dramaturgiai egyenetlenségekért is.
Uta Briesewitz operatőr nyers, dokumentarista képeit, és szokatlan beállításait, továbbá Peter Mullan eszköztelen játékát, valamint en bloc a mű különös hangulatát azért méltányoljuk! Minden hibájával és negatívumával együtt, a Session 9 teljesen 'okés' - nem egy átlag thriller, annyi szent! 

70%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése