2018. december 8., szombat

A hitehagyott - First Reformed


Ethan Hawke, mint lelki megnyugvást kereső, hitehagyott „Isten szolgája”.
Toller tiszteletes eleget tesz kötelességeinek, nap mint nap misét celebrál, a híveivel bensőséges kapcsolatot ápol, Urával, a Mindenhatóval való viszonya azonban instabil.
Izgalmas kettősség, zavarba ejtő ambivalencia, bátor felütés.


Paul Schrader filmje csordultig van metaforákkal, szimbólumokkal, s leginkább az elemző, gondolkodó, kérdésekre választ kereső néző fogja méltányolni.
A Hitehagyott nem közönségfilm, ezt már rögtön az elején le is szögezi. Lassan építkező karakterdráma, melyben a főhős – leginkább: antihős (de fura ezt leírni egy reverendát viselő karakter kapcsán…) – és annak egója csatározik a koszlott, romlott világgal.


Schrader – aki nem mellékesen Scorsese klasszikus Taxisofőrjének szkriptjét is jegyzi!!! – sok hasonló fikcsivel igyekszik Toller tiszteletes figuráját kimozdítani a komfort zónájából, mint azt annak idején Travis Bickle karakterével tette. A rendező maga is nyíltan beszélt egy interjúban A hitehagyott és a Taxisofőr közötti párhuzamról. Mégis, ez a film, ez a történet nem a ’76-os konklúziót kínálja!
Már csak a spirituális téma miatt sem! S természetesen azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a Robert De Niro nevével fémjelzett kultfilm bemutatása óta eltelt 42 (!) évben rendkívül sokat változott a világ. Vietnám már a múlt ködébe veszett, a szó szoros értelmében nem gyakorol hatást, az ember lelkét a kilátástalan egzisztencialista válság falja fel, nem a háború szörnyűségei, viszontagságai és utózöngéi. Látszólag minden békés - a felszín alatt azonban forrongnak az indulatok. Végső soron most is háború dúl – lám itt az egybeesés! -, csak ez most valamiféle lélekben zajló, kulturális, társadalmi, ideológiai „hidegháború”. Nem tényleges, hanem leplezett csatározás. Sutyiban, titokban. Ott legeslegbelül.     


Minden álságos és művi. Az élet mellett kampányolunk, miközben pusztítjuk a Földet, a környezetünket, s legfőképp: közvetlenül magunkat! Nincs hiteles szószóló, a pap is bort iszik (vizet prédikál). Minden a visszájára fordult. A mutatott kép egy tulajdonképpeni inverz. Hamis, mesterkélt valóság.


A hitehagyott tehát jóval univerzálisabb, mint a Taxisofőr. De ezen tulajdonsága csupán a kontextusnak köszönhető. Hogy az évszám immáron 2018, amikor az emberek zöme drogfüggő, alkoholista, vallási fanatikus, vagy valamilyen kóros szenvedély rabja. 


Schrader az addikcióinkat tűzi pellengérre. Hogy függünk az élettől. Az élet köcöllékeitől. Az egónktól, a filléres hazugságainktól. S hogy csak ez a függőség ad kielégülést a számunkra.
Kellemetlen film ez! Csak haladóknak és elmélyülésre vágyóknak!

80%

2018. december 6., csütörtök

Venom


Az első találkozás a Venom – karakterrel a Pók-univerzumban történt. Spidey földönkívüli ellenlábasa valamelyik ősrégi Pókember képregényben tűnt fel elsőként, nem véletlen, hogy Stan Lee (R.i.p.) cameozik a film legvégén – csak légy szemfüles!!!


Sam Raimi meglehetősen kusza és zavaros 2007-es Pók-mozijában már egyszer megelevenedett a vásznon a szimbióta, de akkor egyrészt nem kapott megfelelő figyelmet a karakter, másrészt a nagy zavar és fölfordulás közepette Raiminak nem is sikerült megfelelően „venomizálnia” a figurát.
A spin off-ot a Zombieland és a Gengszerosztag rendezője, Ruben Fleischer vette kezelésbe, így a rajongók joggal remélhették, hogy a megbízható, tökös filmes hírében álló direktor egy merész mozival rukkol majd elő.


Nos, azzal együtt, hogy a „jóféle” trash-buké csak úgy árad a képkockákból, és a maga módján végső soron szórakoztató a film, mégis kilóg a lóláb - több fronton is!
Minderről főként a hányaveti, gyenge lábakon álló szkript tehet…


Nagy szerencse, hogy a Sony megnyerte magának Tom Hardy-t a projekthez, hisz ő cipeli, húzza-vonja a hátán a filmet.
És főként az ő – egyébként – parádés, sokszínű alakítása miatt válik nézhetővé, mi több, szórakoztatóvá a Venom!
De egy (két) fecske ugye nem csinál nyarat, s noha Fleischer egészen jól hozza a Venom-sztori nyersességét és darkságát, a forgatókönyv bénázásait, és gyengeségét minden igyekezet ellenére sem sikerült palástolni.


Nem igazán rossz a film, de ennél azért jóval több volt a szimbióta-sztoriban! Több feszkó, több horror, több keménység!

55%

2018. december 3., hétfő

35 amerikai független film, amit nem mutattak be Magyarországon, pedig... (2014-2018)


Rengeteg figyelemreméltó filmalkotást vagyunk kénytelenek nélkülözni évről évre. S ha mozi nincs, marad az illegális "házimozi", s az ilyen-olyan alternatív források.
Összegyűjtöttük nektek a kedvenc amerikai független filmjeinket az elmúlt 5 évből, amelyek nem értek meg hivatalos hazai bemutatót, pedig érdemesek lettek volna rá!

35. HUSH (2016.)


Kritika

34. MEGAN LEAVEY (2017.)


Kritika

33. MR. CHURCH (2016.)


Kritika

32. HONEYMOON (2014.)


Kritika

31. INGRID GOES WEST (2017.)


Kritika

30. I KILL GIANTS (2018.)


Kritika

29. MUDBOUND (2017.)


Kritika

28. BETTER WATCH OUT (2017.)


Kritika

27. THE SKELETON TWINS (2014.)


Kritika

26. HOSTILES (2017.)


Kritika

25. INFINITELY POLAR BEAR (2014.)


Kritika

24. HE NEVER DIED (2015.)


Kritika

23. THE FUNDAMENTALS OF CARING (2016.)


Kritika

22. APOSTLE (2018.)


Kritika

21. SUPER DARK TIMES (2017.)


Kritika

20. SWEET VIRGINIA (2017.)


Kritika

19. UPGRADE (2018.)


Kritika

18. THE GUEST (2014.)


Kritika

17. THE MEYEROWITZ STORIES (NEW AND SELECTED) (2017.)


Kritika

16. THE DEVIL'S CANDY (2015.)


Kritika

15. IN A VALLEY OF VIOLENCE (2016.)


Kritika

14. DEMOLITION (2015.)


Kritika

13. THE INVITATION (2015.)


Kritika

12. SPRING (2014.)


Kritika

11. ANNIHILATION (2018.)


Kritika

10. PEOPLE PLACES THINGS (2015.)


Kritika

09. CAMP X-RAY (2014.)


Kritika

08. GREEN ROOM (2015.)


Kritika

07. BLUE RUIN (2014.)


Kritika

06. DETROIT (2017.)


Kritika

05. LOVING (2016.)


Kritika

04. BRIGSBY BEAR (2017.)


Kritika

03. BOMB CITY (2017.)


Kritika

02. BEASTS OF NO NATION (2015.)


Kritika

01. CAPTAIN FANTASTIC (2016.)


Kritika

2018. december 2., vasárnap

Csuklyások: BlacKkKlansman - BlacKkKlansman


Ha a BlacKkKlansman nem is az év legimpozánsabb mozija – bár kétségkívül ott a helye 2018 legjobbjai között -, egyértelműen az idei felhozatal legelképesztőbb sztorijával bír.
Történt ugyanis, hogy a ’70-es években egy bizonyos Ron Stallworth nevezetű fekete nyomozó bekúszott a Ku-Klux-Klan legfelsőbb köreibe – méghozzá egészen hihetetlen módon. Stallworth és társa, az egyébként zsidó származású Flip Zimmerman lazán hülyét csináltak a csuklyás szervezetből. Valami szédületes bátorsággal játszották ki a Colorado Springs-i rasszista brigádot. De nem csak őket, a KKK vezérét, David Duke-ot is pofátlan módon átverték.


A képlet a következő volt: Stallworth telefonon kommunikált a csuklyásokkal – színesbőrűként a fizikai kontaktus aligha lett volna kivitelezhető -, Zimmerman pedig a személyes kapcsolatot tartotta a radikális szekta tagjaival, kvázi Stallworth-t alakítva.


John David Washington szenzációsan bontakozik ki Spike Lee mesteri irányítása alatt. Adam Driverrel nagyszerű duót alkotnak. S noha Washington eredendően a Birkanyírás jellegű bugyuta feka komédiák tipikus karaktere – vicces afro-frizurával és öltözékkel – mégsem billen át, képes drámát (is) integrálni a történetbe, ha épp azt kívánja az adott jelenet.  


A fekete sztárrendező hosszú idő után ismét régi kirobbanó formáját mutatja.
A Csuklyásokból gyaníthatóan nem lesz Spike Lee – klasszikus, egy jó féle kis kultmozi státusz viszont lazán kinéz neki. Hisz Lee ugyanolyan bevállalós, pofátlan és kompromisszummentes, mint fénykorában.


Nem száraz történetmesélés folyik, sokkal inkább színvonalas, egyéni hangvételű szórakoztatás! A BlacKkKlansman simán az év egyik legjobb komédiája (is), amellett, hogy izgalmas pillanatokkal is szolgál. Úgy, hogy közben Lee a történet komolyságáról sem feledkezik meg.


Ironikus – önironikus -, önreflexív a narratíva.
Lee egyszerre csinál hülyét a szekta tagok szűklátókörű, ostoba redneckségéből, s a túltolt fekete-öntudatból – a „tesózásból” meg a black powerből -, miközben egyértelműen a „say no to racism” ideológiája mellett teszi le a voksát. 


Azzal együtt, hogy a film szórakoztató, humoros és érdekfeszítő, kellően gondolatébresztő is. A Spike Lee – féle stílusjegyek fel-felbukkannak. Az ominózus jelenet, Kwame Ture beszéde pl. – a felvillanó színesbőrű arcokkal - kifejezetten álleesősre sikeredett.
Ahogy a filmet záró 2017-ből importált képkockák is odavágnak. Egy pillanatra sem fordul meg a fejünkben, hogy a rendező holmi olcsó hatásvadászat céljából szerkesztette volna be őket a filmjébe…
Bravúros!   

85%